Dzisiejszy przemysł muzyczny działa na zasadach bazaru. Muzyka stała się masową produkcją, a muzyk produktem1. Największe wytwórnie wciąż mają najwięcej wpływu i dominują, ale niezależni artyści i małe wytwórnie cieszą się coraz większą popularnością. Jakie są więc prawdziwe korzyści z bycia niezależnym artystą w porównaniu z podpisaniem umowy z dużą wytwórnią? Skąd wiadomo, która opcja jest odpowiednia dla ciebie i twojej muzyki?

Po pierwsze, kiedy podpisujesz kontrakt z dużą wytwórnią, dołączasz do podmiotu o ugruntowanej pozycji, z własną infrastrukturą i wieloletnim doświadczeniem, świetnie… Prawda? Poświęć chwilę, aby określić, czy jest to dla ciebie odpowiednie. Odpowiedz sobie, jak dużo wolności potrzebujesz jako artysta?

W zależności od umowy, wytwórnia może mieć wgląd w decyzje, które będą miały wpływ na ciebie osobiście i zawodowo. Na przykład mogą decydować o tym, jak będą cię nazywać i wprowadzać na rynek oraz jak będzie wyglądał twój publiczny wizerunek. Jak byś się czuł/a jako artysta, gdyby wytwórnia powiedziała ci, że musisz zmienić swoje brzmienie? Ciężko, prawda?

Oto pięć powodów, dla których nie ma lepszego czasu na bycie niezależnym muzykiem.

MOŻESZ PRZEJĄĆ KONTROLĘ NAD SWOJĄ MUZYKĄ

Po podpisaniu umowy z dużą wytwórnią artyści mogą czasami znaleźć się bez pełnej kontroli nad swoją muzyką. Umowa określa, ile zarobią pieniędzy i jaka będzie zaliczka, to może wydawać się atrakcyjne, ale ta muzyka pozostanie pod kontrolą wytwórni przez kolejne lata. Dlatego należy zawsze przeczytać umowę kilkukrotnie. Jako niezależny artysta możesz mieć pełną kontrolę nad swoją muzyką – gdzie ona trafi, ile jest warta – to wszystko zależy od ciebie. Strony takie jak Bandcamp są świetne dla niezależnych artystów, to fantastyczna platforma pozwalająca na pobieranie opłat za cokolwiek chcesz.

Jeśli poświęcisz czas na znalezienie swojej wyjątkowości i doskonalenie swojego muzycznego warsztatu, masz większe szanse na długą i satysfakcjonującą karierę. Nikt nie chce słuchać wersji innego artysty z Poundland. Najpierw zbuduj swoje brzmienie. Bądź wyjątkowy.

MOŻESZ UDOSKONALIĆ SWOJĄ WŁASNĄ MARKĘ

To naprawdę ważne, abyś wiedział, kim jesteś i co chcesz osiągnąć. Posiadanie marki jest tego częścią. Kluczowe jest posiadanie tej wspomnianej wcześniej unikalności. Ludzie chcą następnej, nowej, ekscytującej osoby, która będzie się wyróżniać na swój sposób. Ponadto, ludzie mają krótki okres uwagi (w większości przypadków), więc wyróżnianie się jest niezbędne.

MOŻESZ STAĆ SIĘ SWOIM WŁASNYM BIZNESEM

Wyznacz czas każdego dnia, aby zająć się swoim biznesem. Ktoś musi cię wprowadzić na rynek, nagrać muzykę, wprowadzić ją na rynek, zarezerwować koncerty, skompletować zestawy prasowe, przejrzeć kontrakty, odbyć próby, prowadzić konta w mediach społecznościowych, itp. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie innych, aby zrobili te rzeczy za ciebie, to do ciebie należy zapewnienie, że zostaną one wykonane.

Brzmi to przytłaczająco, ale wcale nie musi tak być. Weź każde zadanie, rozbij je na mniejsze zadania i umieść je w harmonogramie. Możesz dopasować je wokół wszystkiego innego, co dzieje się w twoim życiu. Nikt nie powiedział, że to będzie łatwe!

MOŻESZ UŻYWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKKOLWIEK CHCESZ

Czy ci się to podoba, czy nie, media społecznościowe to doskonały sposób na połączenie fanów i artystów. Fani mogą komentować, lubić i udostępniać treści, a nawet mogą mieć okazję porozmawiać ze swoimi ulubionymi artystami za pośrednictwem platform mediów społecznościowych. Istnieje wiele ciekawych i dziwnych strategii mediów społecznościowych, ograniczeniem jest tylko kreatywność.

Media społecznościowe to także niesamowite miejsce do współpracy z innymi artystami. Niezależnie od tego, czy jest to ktoś na podobnej drodze do twojej, czy artysta, którego nigdy nie spotkałeś w świecie offline, media społecznościowe dają możliwość współpracy w sposób, którego poprzednie pokolenia muzyków nigdy nie doświadczyły.

Wraz z rozwojem platform takich jak TikTok, nie potrzebujesz już ogromnej liczby followersów, aby ludzie usłyszeli twoją muzykę.

MOŻESZ TO ZROBIĆ!

Zawsze chciałeś wydać kasety magnetofonowe? Zrób to. Chcesz dać kilka koncertów w swoim rodzinnym mieście? Zrób to. Chcesz zacząć umieszczać freestyle na TikTok? Zrób to. Chcesz występować na wszystkich swoich koncertach tylko w kowbojskich butach i kasku astronauty? Zrób to.

Nie ma złych pomysłów, trzeba tylko być konsekwentnym i wiedzieć, czego chcesz od przemysłu muzycznego. Wtedy świat muzyki stoi przed tobą otworem!