5. Nawiązuj kontakty i bądź zorientowany/a na społeczność

Twoja sieć kontaktów to twoja wartość netto. Częściej niż nie, dużo zależy od tego, kogo znasz w życiu, a przemysł muzyczny nie jest tu wyjątkiem.

Jednym z twoich pierwszych celów powinno być rozwijanie relacji w lokalnej społeczności. Możesz zbudować sieć kontaktów w swojej okolicy, mieście i szkole, nawiązując relacje z innymi lokalnymi artystami i ludźmi związanymi z muzyką.

Oczywiście, powinieneś/powinnaś robić to zarówno w sieci, jak i osobiście. Internet to nie tylko miejsce, gdzie znajdziesz fanów. Nie umieszczaj „po prostu” muzyki i nie spamuj ludzi, aby jej słuchali. Zamiast tego, znajdź odpowiednie społeczności internetowe, w których możesz być aktywny i wspierać artystów podobnych do ciebie. W ten sposób poznasz innych artystów, z którymi będziesz mógł współpracować i nawiążesz kontakty w branży, które mogą ci pomóc w przyszłości.

Celem networkingu jest budowanie relacji, poznawanie artystów do potencjalnej współpracy i znajdowanie ludzi, którzy mogą być dobrym uzupełnieniem twojego zespołu, takich jak manager, fotograf czy nawet agent bookingowy. Będziesz potrzebował zespołu, ale są szanse, że nie będziesz w stanie zapłacić ludziom na początku, więc musisz pracować z innymi, którzy są na tym samym poziomie i wierzą w to, co masz do zaoferowania.

Pamiętaj, że relacje są kluczem do sukcesu w tym biznesie, więc zacznij je rozwijać lokalnie.

6. Obecność w sieci

Jest różnica pomiędzy robieniem muzyki jako hobby, a robieniem muzyki jako zawodem. Tak jak w biznesie, ważna jest prezentacja. Częścią kariery muzycznej jako biznesu jest prezentowanie się jako artysta, którego można traktować poważnie. Jeśli sprawiasz wrażenie amatora, ludzie mogą podświadomie kojarzyć cię z niższą jakością i kimś, kto nie jest wart uwagi. Dlatego właśnie posiadanie dobrej jakości elementów wizualnych (zdjęć, grafik, filmów) jest kluczem do silnej obecności w sieci.

Kiedy zaczynasz, zainwestuj w profesjonalnego fotografa, aby uzyskać wysokiej jakości zdjęcia siebie lub zespołu, które wykorzystasz w swoim bio, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Jeśli masz szczęście, możesz mieć znajomego fotografa, który może cię w tym wyręczyć.

Ważne jest, aby fotograf uchwycił różne kompozycje (zbliżenia vs długie ujęcia z białą przestrzenią) i orientacje (portret vs krajobraz), abyś mógł użyć zdjęć we właściwych miejscach. Na przykład, zbliżenie w stylu portretowym może być świetne do biografii. Ale jeśli chcesz użyć tego zdjęcia na okładkę Facebooka lub Twittera, które wymagają kompozycji krajobrazowej (panoramicznej), część twojej twarzy może zostać odcięta, gdy będziesz musiał wykadrować zdjęcie, aby je dopasować.

Kolejnym obszarem jest grafika. Na początku swojej kariery muzycznej możesz nie mieć pieniędzy na opłacenie grafika, więc będziesz musiał robić rzeczy dla siebie. Jeśli chodzi o grafiki, których możesz potrzebować, takie jak okładki albumów, projekty towarów, ulotki, a nawet loga, bardzo polecam darmową aplikację o nazwie Canva.

Canva jest świetnym narzędziem, ponieważ jest łatwa w użyciu i możesz w zasadzie stworzyć wszystko, czego będziesz potrzebować. Jeśli jednak chcesz wypróbować ich płatny plan, aby uzyskać dostęp do jeszcze większej liczby szablonów, mają darmową 30-dniową wersję próbną.

Oprócz ustawienia swoich kont w mediach społecznościowych i ich optymalizacji, powinieneś/aś mieć również czystą i profesjonalną stronę internetową. Osobiście używam WordPress i Squarespace dla moich klientów, ale istnieje wiele różnych opcji.

Zacznij od rejestracji nazwy domeny, najlepiej coś, co jest takie samo jak twoje nazwy użytkownika mediów społecznościowych, dla spójności.

Czy można uciec od korzystania tylko z mediów społecznościowych? Jasne, wszystko jest możliwe, ale nie polecam tego. Niemniej jednak one zwiększają twoje szanse na sukces.

Może nadejść moment, w którym będziesz musiał/musiała uzyskać zasięg. Pamiętaj, że ludzie lub organizacje z dużą publicznością mają tendencję do otrzymywania wielu próśb, więc muszą mieć system filtrowania, o kim piszą lub kogo promują. Stworzenie dobrego wrażenia za pomocą strony internetowej i silnej marki może pomóc. Posiadanie tylko konta SoundCloud jako swojej głównej obecności w sieci nie robi dobrego wrażenia.

7. Poznaj dobrze siebie, aby ustalić tożsamość artysty/marki

Musisz ustalić, kim jesteś jako marka, aby ułatwić ludziom identyfikację i odróżnienie cię od innych artystów.

To może być trudne dla niektórych, ale dobrym sposobem na zrozumienie kim jesteś jest ustalenie kim nie jesteś. Musisz to wiedzieć, aby skierować swoją muzykę do właściwej publiczności. Często będziesz chciał/chciała dotrzeć do ludzi, którzy są tacy jak ty, dlatego mówię, że musisz znać siebie lub mieć samoświadomość. Określenie swojej marki i tożsamości pomaga potencjalnym fanom zdecydować, czy twoja muzyka do nich przemawia. Pamiętaj, że twoja muzyka nie jest dla wszystkich.

Czy twoja marka jest statycznym bytem? Nie. Wierzę, że twoja marka lub tożsamość artysty może ewoluować i zmieniać się, tak jak my, jako jednostki. Ale ważne jest, szczególnie na początku kariery, aby zacząć od czegoś, co jest autentycznie tobą, aby budować wokół tego idee i poświęcić się temu.

Pomyśl o swojej historii, która pomoże Ci się wyróżnić i sprawi, że będziesz inny. Powinna to być autentyczna część ciebie, która sprawia, że ludzie łatwo cię kojarzą i łączą się z tobą.

Najtrudniejszą częścią jest próba podsumowania tego, o co ci chodzi w krótkiej linijce lub zdaniu. Określenie siebie jako „raperka” lub „gitarzysta z Nowego Jorku” jest zbyt ogólnikowe. Czego ludzie mogą się spodziewać? Jakimi scenami, subkulturami, hobby, stylami życia lub zainteresowaniami zajmujesz się poza muzyką?

Wszystko to sprowadza się do komunikacji i jasnego określenia, kim jesteś poprzez swoją markę, tak abyś mógł przyciągnąć fanów. Zidentyfikuj i zakomunikuj tę jedną „rzecz”, historię, „cząstkę”, której ktoś może się uchwycić i która wyraża ciebie.

8. Pomyśl nad promocją

Czasami potrzeba tego jednego popularnego tastemakera, blogera, playlisty lub influencera, aby uzyskać rozgłos i ekspozycję, której potrzebujesz, aby twoja kariera nabrała rozpędu. Są to w zasadzie ludzie, którzy mają dużą publiczność i mogą pomóc ci uzyskać rozgłos. Zakładając oczywiście, że masz naprawdę dobrą muzykę, która jest warta uwagi.

Dla większości artystów, przypadkowa prośba do tych osób o promocję będzie często ignorowana. Jak więc przyciągnąć ich uwagę? Zastanów się, co z tego będzie dla nich. W jaki sposób mówienie o tobie lub promowanie twojej muzyki przyniesie im korzyści?

Jeśli ich nie znasz lub nie masz powiązań, nie możesz także oczekiwać, że ludzie z branży muzycznej wyświadczą ci przysługę tylko z dobroci serca. Bez względu na to, jak dobry jesteś, nie czuj się nigdy uprawniony/a, zwłaszcza jeśli jeszcze nie udowodniłeś/aś swojej wartości.

Ważne jest, aby zrozumieć, jaką wartość posiadasz jako artysta i jak możesz ją wykorzystać, aby inni o tobie mówili i promowali twoją muzykę. Jeśli dopiero zaczynasz, nie będziesz miał/miała takiej „dźwigni”, więc musisz najpierw pokazać swoją wartość.

W dzisiejszym przemyśle muzycznym, wartość zazwyczaj zaczyna się od oferowania swojej muzyki za darmo. Wartość, którą posiadasz może polegać na tym, że masz naprawdę dobrą muzykę, która sprawia, że influencerzy wyglądają dobrze przed swoją publicznością za to, że cię odkryli.

Może masz dużą, zaangażowaną publiczność w mediach społecznościowych, która może uzyskać blogera lub popularną playlistę dodatkową ekspozycję. To samo odnosi się do lokalnej prasy. Podmioty medialne mają również publiczność, którą muszą zaangażować, więc jeśli twoja historia jest wystarczająco wyjątkowa, może wypełnić tę potrzebę.

Myślę, że ważne jest, aby myśleć o tej perspektywie, a nie tylko o tym, czego chcesz. Sama muzyka i publiczność, którą jesteś w stanie dzięki niej zbudować, jest twoją „dźwignią”, a nie tylko sam talent. Twoja historia również może być „dźwignią”.

Ta koncepcja rozciąga się nawet na potencjalnych członków zespołu, menadżerów, agentów rezerwacyjnych, promotorów, a nawet wytwórnie muzyczne, którzy zwrócą na ciebie uwagę i zechcą z tobą współpracować. Dotyczy to również relacji, jakie masz z fanami.